środa, 2 stycznia 2013

Teresa Kubiak "Gdyby rannym słonkiem"











  
Aria Halki "Gdyby rannym słonkiem" w wykonaniu Teresy Kubiak, jednej z najlepszych śpiewaczek polskich XX w. brzmi niezwykle subtelnie i pięknie. To jedno z moich ulubionych nagrań.
"Halka" jest jedną z najtrudniejszych partii w repertuarze polskim i słowiańskim. Obejmuje zarówno liryczne fragmenty jak i dramatyczne. Ze względu na rozpiętość nastrojów i skalę głosu potrzebnej do wykonania tej ogromnie trudnej partii, uważa się ją za najbardziej wymagająca, również pod względem kondycyjnym.

 
Warto podkreślić, że oryginalne materiały wykonawcze Halki Stanisława Moniuszki zaginęły w czasie wojny. Obecnie używana partytura to opracowanie odtworzone w latach 50. przez Kazimierza Sikorskiego, twórce polskiej szkoły teoretycznej.




Gdyby rannym słonkiem
aria z II aktu Halki
muzyka Stanisław Moniuszko
słowa Włodzimierz Wolski


Gdyby rannym słonkiem wzlecieć mi skowronkiem,
Gdyby jaskółeczką bujać mi po niebie!
Gdyby rybką w rzece płynąć tu do ciebie,
Jaśku mój, do ciebie!
Ani ja w Wisełce pląsająca rybka,
Ani ja skowronek, ni jaskółka chybka,
Wiatr tylko nuci:
Wróci Jaśko, wróci!
Gdyby mnie, o, gdyby mnie gwiazdeczką w skałach ponad zdrojem
Przejrzeć się w twej duszy, przejrzeć w sercu twojem!
Błędnym choć ognikiem, choć ognikiem, co tak blado pała,
O, gdyby, gdyby moja łezka tobie zapałała!
Ni mi błyskać w zdroju, ni mknąć nad gaikiem,
Ani ja gwiazdeczką, ni błędnym ognikiem!
Płyną wciąż po rosie jęki moje, płyną,
Szkoda cię dziewczyno!




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz